Бург театар у Новом Саду: позоришни Реал Мадрид отвара 49. ИНФАНТ

Gospođica Julija AUTOR FOTKE Susanne Hassler-Smith

Једно од најважнијих светских позоришта, бечки Бург театар, за који би се многи сложили да је својеврсни позоришни Реал Мадрид, стиже у Нови Сад овог септембра.

Фасцинантном представом “Госпођица Јулија”, Стриндбергом у режији Матеје Колежник, са глумцима који померају поимање глумачког заната и талента, отвориће 10. септембра предстојећи 49. ИНФАНТ – Интернационални фестивал алтернативног и новог театра. Бечка “Госпођица Јулија” новија је продукција овог театра, премијеру је имала прошле године.

Дан касније, Национално позориште Мађарске долази са својим – међу мађарском критиком – хваљеним “Војцеком” и плејадом изузетних младих глумаца које је својим провокативним редитељским концептом окупио Атила Видњански, млађи.

Наредног дана, 12. септембра, публици у Новом Саду – пре Битефа – представиће се Жига Дивјак, ново позоришно лице за нас, а већ неко време апсолутна позоришна звезда у Словенији, који је својом позоришном естетиком претумбао позоришну абецеду Словеније. У тандему са драмском списатељицом Катарином Морано, која теме које нас се и те како тичу отвара на један посве јединствен начин, у Местном гледалишчу љубљанском направио је представу “Талог” за коју врло оштра словеначка критика каже да се не сме пропустити.

Финале 49. ИНФАНТ-а заокружиће 13. септембра домаће снаге – Српско народно позориште у којем је редитељ Вељко Мићуновић, у представи “Кафка Machine”, промишљао Кафку.

Слободу морамо одбранити

Говорећи о томе зашто селекција овогодишњег ИНФАНТ-а изгледа баш овако, селектор фестивала, редитељ Александар Поповски, каже:

“Последњих година догађаји око нас су толико интензивни да све што радимо добија посебан историјски значај. Највероватније да су корона и рат допринели осећају да све што стварамо добија другачију тежину. У том смислу, и овогодишњи ИНФАНТ постаје део тог историјског тренутка.

Размишљајући о селекцији и приступу одлучили смо се да, уместо на сигурно, играмо на велико. Задали смо себи задатак који није нимало једноставан: довести велике продукције и велика позоришта. Хтели смо да покажемо да и у овим историјским тренуцима можемо организовати гостовања која ће се памтити не само по квалитету, већ и по стварању митова.”.

Говорећи даље о селекцији Поповски истиче: “Мит је прича о нечемо што је заувек обележило неко време, простор, људе. Мит је онај састојак који неку храну направи другачијом од остале, мит учини да једно време памтимо баш по некој одређеној музици у мору разних других.

Прошли век је био век када смо освајали неосвојиве слободе. На свим пољима. Освајала се национална слобода, грађанска слобода, права жена, права мањина, права обесправљених, права да нема гладних и сиромашних, демократска права… И све се чинило да нам то припада и у 21. веку. Оно што нам је показало првих двадесетак година новог века је да у овом веку морамо научити да сачувамо све слободе које смо освојили. Слобода је нешто што морамо одбранити. Као што један песник једном рече: “Слобода није божје сјеме, па да ти га неко даје.”, подсећа Поповски који каже да је главну инспирацију за овогодишњи ИНФАНТ нашао између појмова мит и слобода.

“Дати фестивалу нешто посебно, уникатно, митолошки јединствено. Поставити фестивал на трагу одбране позоришног језика и уметности. Избећи замку актуелизације по сваку цену и држати позоришни курс и језик.”, то је била селекторова идеја, открива и додаје:

Дивљи и фуриозни млади пештански глумци

“Признајем да сам у својој селекцији био крајње субјективан – у односу на ауторе и позоришта које сам изабрао. Већ дуже време пратим догађаје у два града која су нам јако близу и у којима позоришна култура има посебно високо место. То су Беч и Будимпешта.

Два позоришта са фантастичном традицијом и великом продукцијом. Бург театар из Беча и Немзети Сзинхаз из Будимпеште. Прво смо кренули из најтеже и скоро немогуће мисије – Бург театар. Долази нам Стриндбергова “Госпођица Јулија” у режији Матеје Колежник. Матеја има посебну поетику и мислим да ИНФАНТ овом представом добија прозор у свет врхунског бечког позоришта.

Што се тиче, Националног мађарског позоришта, њихов квалитет видео сам властитим очима. То је ансамбл у фантастичној форми, њихове представе су веома узбудљиве и дивље. Долазе нам са “Војцеком”, по Бихнеровом тексту у режији Атиле Видњаског, млађег. У представи играју најбољи млади глумци овог театра.”, каже Поповски који новосадској публици у наставку представља и изузетног Жигу Дивјака.

Жига Дивјак у Новом Саду пре Битефа

“Словенија у овом тренутку има сасвим нову генерацију аутора који на сцену доносе јако аутентичан рукопис. Посебно место међу њима заузима редитељ Жига Дивјак и драмска списатељица Катарина Морано. Овај тандем има иза себе већ неколико изузетних пројеката, а представа “Уседлине” (“Талог”) њихова је последња у низу. Долази нам из Местног гледалишча љубљанског које у последње време настоји да промовише младе ауторе.

Узбудљиви Кафка

У комбинацији ова три града, чини ми се да Нови Сад и Српско народно позориште са представом “Кафка- Мачине”, у режији Вељка Мићуновића, имају шта да нам испричају са сцене. Поставити Кафку у позоришту, обухватити више дела у којима је заједнички јунак у нескладу са друштвом и од тога направити представу која је узбудљива и разумљива гледаоцима, велики је изазов.”, мишљења је Поповски.
Читање сатирично митолошке трагедије

Што се тиче пратећег програма, на овогодишњем ИНФАНТ-у предвиђено је јавно читање најновије драме Дејана Дуковског – “Последњи балкански вампир”, настале у времену када се говори о томе како су се неке ствари повамириле у нашим друштвима. Ради се заправо о једној сатиричној митолошкој трагедији, прецизира селектор који најављује да нас чека снажан фестивал и сусрет са ауторима који својим радом остављају посебан печат на ово време. За њихов долазак у Нови Сад увелико је заслужна и директорка фестивала Тијана Делић, каже селектор.

Импресиван поглед на позоришну Европу

Говорећи о фестивалу који у Србију доводи, између осталих и једну од најважнијих театарских кућа на свету, директорка Делић каже да ће овогодишња селекција гледаоцима пружити истински импресиван поглед на европске оквире и стандарде уметности.

“Суштина ИНФАНТа-а је да указује на нове театарске форме, преиспитује уметничке позоришне границе, да их помера, и сваки пут изнова указује на продукционе и естетске критеријуме.” Баш због тога, сматра Делић, “ИНФАНТ мора да буде независан од комерцијализма и опште дневне потрошње, а савремен по духу и деловању данашњег гледаоца.”, каже Тијана Делић позивајући публику у Нови Сад “на четири блиставе представе аутора који померају границе позоришне уметности.”
Озрен, Соња и Николина

О најбољима на 49. ИНФАНТ-у одлучиваће жири у којем су: вишеструко награђивани хрватски глумац Озрен Грабарић, овдашња редитељска звезда у успону Соња Петровић и млада драматуршкиња Николина Ђукановић.

Карте – од 18. августа

Све представе 49. ИНФАНТ-а играју се на сцени Српског народног позоришта. Све се изводе на великој сцени – “Јован Ђорђевић”, осим новосадске представе која се игра на малој сцени – “Пера Добриновић”.

Све представе почињу у 20 сати, осим бечке представе која почиње у 18 сати. Мађарску представу, због специфичног начина играња (публика седи на сцени са глумцима) може да гледа свега сто људи.

Претпродаја карата за 49. ИНФАНТ, током које ће цена карте бити мања, на благајни Српског народног позоришта почиње – од 18. августа.

Објављено
Категоризовано као Oбјаве