| недеља, 3. јул 2011. | 18.00 / Новосадско позориште, Велика сала |
Режија: Мартин Кочовски (32 године)
Драматургија: Билге Емин (34)
Сценографија: Нурулах М. Тунцер (50)
Композиција и аудио-дизајн: Оливер Јосифовски (36)
Саветник за покрет: Уршка Вохар (32)
Костим: Марија Пупучевска (43)
Помоћник редитеља и пројект менаџер: Александар Лозановски (22)
Продуценти: Благоја Стефановски,
Дамир Домитровић Кос
Дизајн светла: Димче Спасевски
Технички директор и помоћник сценографа: Петар Трајчевски
Играју: Бајруш Мјаку, Илина Чоревска (29),
Огнен Дранговски (30), Ведран Ђекић (26),
Аднан Хасковић (26), Бојана Кнежевић (28),
Алдин Омеровић (26), Јелена Русјан,
Кристина Стевовић (24), Уршка Вохар (32),
Стефанија Зисовска (23), Здравко Стојмиров (23)
Продукција: НЕТА – Нова европска
театарска акција
Копродукција: Мали драмски театар – Битола (Македонија) / Фестивал Екс Понто – Љубљана (Словенија) / Интернационални театарски
фестивал MESS – Сарајево (Босна и Херцеговина) / Приморски летњи фестивал – Копер
(Словенија) / Црногорско народно позориште (Црна Гора) / Народно позориште – Сарајево (Босна и Херцеговина) / Народно позориште
– Битола;
Продукција Б. М. – Скопље
(Македонија)
Трајање: 70 минута
Црвено
Роман Зовем се Црвено, турски одговор на постмодернизам из пера добитника Нобелове награде Орхана Памука, сматра се да представља врхунац пишчевог опуса. У овој мајсторској прози са јасно истакнутим различитим перспективама приповедања, прича је смештена у шеснаестовековни Истанбул у коме султан, упркос строгој традицији, поручује од неколицине својих најбољих минијатуриста да направе књигу. Овај чин подстиче идеолошки спор између старог и новог, између отоманске и западне перспективе ликовних уметности. Конфликт између традиције и савремености је такође тема представе Црвено, која је настала по мотивима Памуковог романа.
Пратећи изворне тематске нити, међународна група младих уметника на челу са редитељем Мартином Кочовским истражује конвергенцију две струје са којима се млади данас суочавају: прва је особено религиозна, док друга говори у прилог неограничене слободе живота и свести. У обема струјама присутан је удео дезилузија и врлина; штавише, фундаментално религиозна струја као и начин живота заснован на слободној вољи, оба представљају опасност да ће појединац изгубити осећај за умереност и своју базичну људскост. Религија остаје изазов за сва времена, а Црвено нас суочава са питањем како му одговорити у одређеном времену.
Уместо да је опседнута религиозним начином живота, млађа генерација се бави питањем људског ослобођења, које служи као основа за повезивање приче о животу између Истока и Запада. Ако Орхан Памук користи боју црвено као инспирацију за страст, уметност, креативност у смислу превазилажења разлика, млади уметници је доживљавају у његовим мотивима као напијање вином љубави – нечиме што је дуго било присутно у филозофији живота и љубави великих оријенталних песника.
--
Мартин Кочовски, редитељ
Рођен 1977. године у Битоли, Мартин Кочовски је дипломирао позоришну режију на Новом бугарском универзитету у Софији. За време студија режирао је углавном у македонским и бугарским позориштима. Аутор је такође неколико међународних интердисциплинарних пројеката, као што су Казабланка и Све о мојој мајци, који истражују однос између позоришта и филма. Кочовског највише привлаче савремене македонске драме и Брехтова дела, штавише, добитник је награде Најбољи млади редитељ за Брехтове Бубњеве у ноћи на Интернационалном театарском фестивалу MESS 2008. Кочовски, који се сматра једним од најбољих младих редитеља, учествовао је са својим продукцијама на фестивалима у Македонији, Чешкој, Словачкој и Хрватској.
--
НЕТА – Нова европска театарска акција
Данас обухватајући тридесетак фестивала и позоришта из тринаест претежно источноевропских земаља, НЕТА је подржала ову продукцију, заправо је преузела. Други учесници у копродукцији су углавном суоснивачи ове мреже, тј. фестивали и позоришта који су у њој активни већ годинама.
Прва НЕТА продукција је такође особена по томе што су њени аутори и извођачи преовађујуће млада, одважна и амбициозна група уметника који, на путу до овог дела, уводе и антиципирају даље продукције у контексту оснивања НЕТА Интернационалног театарског ансамбла. НЕТА је основана на иницијативу њеног председника, бившег македонског министра културе, Благоја Стефановског, у Битоли 2005. године, граду који је такође постао место у коме је настала њена прва продукција.