1
1

Predstava “SVET BEZ ŽENA”

Petak, 14. jun 2024. u 19.30 – SNP, Scena: Jovan Đorđević
“Svet bez žena”, koprodukcija Bitef festivala i Centra za kulturnu dekontaminaciju, Beograd

SVET BEZ ŽENA

Produkcija: Centar za kulturnu dekontaminaciju, Beograd, Srbija

Koncept, tekst i izvođenje: Olga Dimitrijević i Maja Pelević

 

Premijera:

  1. septembra 2022. u Centru za kulturnu dekontaminaciju

Nagrada publike na Bitef festivalu

 

Koreografija i scenski pokret:

Igor Koruga

Muzika:

Anja Đorđević, Vladislav Rac

Video:

Deana Petrović

Kostim:

Selena Orb

Dizajn svetla:

Nikola Zavišić

Organizacija:

Filip Perić

U predstavi su korišćeni tekstovi:

Silvije Federiči, Angele Dimitrakaki, Valerije Graciano, Katje Praznik, Danijele

Čajld, Helene Rekit i Dženi Ričards

U predstavi se koristi pesma grupe Lira Vega – Posledice rada

 

O predstavi

Žene i rad – tema je u fokusu projekta Svet bez žena. Autorke polaze od istraživanja strukturalnih nejednakosti u srpskom pozorištu: neravnopravnosti žena, nejednakih nadnica, normalizovanog nasilja, reprodukcije patrijarhalnih kapitalističkih obrazaca, i dolaze do pitanja: „Ko ima pravo da radi, u kojim uslovima i koliko da bude plaćen za svoj rad?“ Predstava preispituje koji su uopšte dometi angažovane umetnosti danas, kao i na koji način ljubav (prema umetnosti) predstavlja najpodmukliji izvor društvene represije. Iako sa svojim zakonitostima, specifičnostima i statusom deluje da je izmešteno iz „normalnog“ života, pozorište funkcioniše kao odličan case study za šire društvene procese. Stoga se pitanje žena i rada ne tretira samo u okviru pozorišnog konteksta, već kao ključni motiv za promišljanje nekih budućih emancipatornih politika. Ako u pozorištu, u kom zamišljamo drugačije i nove svetove, ne možemo da prevaziđemo odnose moći i da smislimo nove modele, kako ćemo to uspeti u stvarnom svetu? Predstava ide izvan prebrojavanja, kvota i okvira liberalnog feminizma, pokušavajući da otvori prostor za zamišljanje političkih i afektivnih akcija koje intervenišu u postojeći sistem i strukture nejednakosti. Možemo li ponovo da zamislimo sindikalnu borbu u teatru? A sindikat žena? Šta ako bi žene u teatru stupile u generalni štrajk? Da li bi to bilo zbog niskih plata ili zbog seksizma i mizoginije kojima su neprestano izložene? Slalom kroz ove teme vodi nas do pokušaja traganja za novim jezikom, koji je i politički, i pozorišni i poetski – novi jezik žena, rada i levice za dane koji dolaze.

 

O autorkama:

MAJA PELEVIĆ je diplomirala dramaturgiju na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu i doktorirala na Odseku za teoriju umetnosti i medija na Univerzitetu umetnosti u Beogradu. Njene drame (Pomorandžina kora, Ja ili neko drugi, Bolivud, Beograd-Berlin,  ožda smo mi Miki Maus…) prevedene su na mnoge svetske jezike, igrane širom Srbije i Evrope i objavljene u brojnim antologijama. Od 2012. bavi se i režijom, autorskim projektima (Oni žive, Posledice, Nema nade, Sloboda je najskuplja kapitalistička reč, Lounli plenet) i izvodi svoje komade. Dobitnica je mnogih značajnih nagrada, među kojima su i „Borislav Mihajlović Mihiz“ za dramsko stvaralaštvo i Sterijina nagrada za najbolji savremeni tekst za drame Pomorandžina kora i Poslednje devojčice. Živi i radi u Beogradu i Bečićima. Priželjkuje apokalipsu.

OLGA DIMITRIJEVIĆ, rođena 1984. u Beogradu, SFRJ. U svom radu istražuje teme društvenih borbi i nepravdi, ženskog prijateljstva i solidarnosti, kvir istorije, granica političke imaginacije i mogućnosti boljeg sveta. Autorka brojnih drama (Moja ti, a rodna drama, Radnici umiru pevajući…) i autorskih projekata (Crvena ljubav po romanu Aleksandre Kolontaj, Sloboda je najskuplja kapitalistička reč, Lepa Brena prodžekt /sa Vladimirom Aleksićem/, Lounli planet /sa grupom autora/, Radio Šabac, Drama o kraju sveta).  Dramaturškinja na brojnim predstavama u zemlji i inostranstvu, i dobitnica nekoliko nagrada za svoj rad. Učesnica Međunarodnog foruma Teatartrefena 2019. godine. Živi i radi između Beograda i Rijeke. Često sanja revoluciju.

 

Iz kritika:

“Svet bez žena” je žestoko ironičan i zabavan performans. Naročito su lucidni i komički efektni dijalozi koji vrcaju od razobličavajućih komentara o nepravednom kapitalističkom patrijarhatu u kome živimo. Ana Tasić, Politika Maja i Olga kao izvođačice bude u nama elan i vedar duh. Nije ni čudo što je ova predstava dobila nagradu publike na Bitefu. Marina Milivojević Mađarev, Vreme

Spontano, pametno, politički i ideološki precizno i subverzivno, istovremeno stendap i politička agitacija, mizanscenski razigrana i performerski beskrajno šarmantna, ova predstava svakako spada u jedno od najprijatnijih iznenađenja ovogodišnjeg Bitefa, tako da ne iznenađje što je i najbolje ocenjena od strane publike.

Boban Jevtić, Nin

foto: Jelena Janković