{"id":3390,"date":"2020-09-21T18:38:15","date_gmt":"2020-09-21T18:38:15","guid":{"rendered":"https:\/\/www.infant.rs\/?p=3390"},"modified":"2020-09-21T18:38:15","modified_gmt":"2020-09-21T18:38:15","slug":"smeh-i-igra-u-vihoru-rata-uros-cupic","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/infant.rs/infant21\/pozorisne-kritike-2020\/smeh-i-igra-u-vihoru-rata-uros-cupic\/","title":{"rendered":"“Smeh i igra u vihoru rata” , Uro\u0161 \u010cupi\u0107"},"content":{"rendered":"

\u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0<\/strong><\/p>\n

 <\/p>\n

\u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 <\/strong><\/p>\n

\u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0Smeh i igra u vihoru rata<\/em><\/strong><\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

ANA FRANK<\/p>\n

(istorijska antibajka za decu i odrasle)<\/p>\n

 <\/p>\n

Pre ne\u0161to vi\u0161e od godinu dana (ako \u0107emo da budemo mikroskopski precizni \u2013 godinu dana i jedan dan), ansambl \u0161aba\u010dkog pozori\u0161ta premijerno je izveo predstavu \u201eAna Frank\u201c koja je ujedino predstavljala i ispitni rad studentkinje master studija Fakulteta savremenih umetnosti Vanje Pavlovi\u0107. Datum premijere je bio simboli\u010dan \u2013 ravno 75 godina pre nego \u0161to su glumci stali na daske, Ana Frank je sa nekolicinom \u017eigosanih sunarodnika odvedena u ozlogla\u0161eni koncentracioni logor Bergen-Belzen gde je u martu naredne godine preminula od pegavog tifusa.<\/p>\n

O Aninom \u201eDnevniku\u201c ne treba uzaludno tro\u0161iti re\u010di. Knjiga je prevena na preko 70 jezika, a pisac je posthumno dobio \u201ePulicera\u201c. Za razliku od \u010cer\u010dilovih \u201eMemoara\u201c ili Ajzenhaurovog remek-dela \u201eOd invazije do pobede\u201c, \u201eDnevnik Ane Frank\u201c nam pru\u017ea drugu stranu rata ispri\u010danu iz vizure nevinog deteta zarobljenog na sku\u010denom tavanu u is\u010dekivanju mira i kona\u010dne slobode. U \u201eDnevniku\u201c nema izve\u0161taja sa fronotova, politi\u010dke propagande ili herojskih podviga, njegova dragocenost je u iskrenoj ispovesti \u201ejedne od nas\u201c.<\/p>\n

Da li je ovakvo \u0161tivo potentno za scenu? Kojim narativnim sredstvima se koristiti? \u010cini se da je rediteljka predstave Jelena Bogavac imala zaista te\u017eak zadatak. Sa jedne strane, tu su songovi, nagla\u0161eni scenski pokret i igrani delovi koji se odlikuju vedrim karakterom i lepr\u0161avo\u0161\u0107u. Sa druge strane, predstava obiluje \u201edokumentarizmom\u201c bez kog je bilo te\u0161ko ispri\u010dati pri\u010du, ostvariti istori\u010dnost, a koji nas opominju i podse\u0107aju na strahote rata. Kroz predstavu se prepli\u0107u crno i belo, smeh i ti\u0161ina, nada i bezna\u0111e. Promena ritma i emocija su me uhvatili nespremnog, pa sam se sa pravom zapitao koju emociju je rediteljka htela da prenese i kako ja to ta\u010dno treba da se ose\u0107am. Pred sobom imamo junake koje je odneo vihor rata, a oni se smeju i ple\u0161u. Da li je to slavljenje \u017eivota? Sve ovo bi bilo efektnije da publici nije poznata sudbina Ane Frank, te da nas glumci kroz tuma\u010denja sasvim postepeno uvode u pri\u010du \u010diji kraj bi eksplodirao kao tempirana bomba.<\/p>\n

Gledaju\u0107i ovu predstavu na otvorenom, (\u0161to je bio moj slu\u010daj) svakako se gubi iluzija prostora, nestaju klaustrofobi\u010dnost i potmula ti\u0161ina jednog tavana, a oni su presudni za potpuni do\u017eivljaj i empatiju. Ovakve izvedbe su stvorene za \u201eu\u0161u\u0161kanu\u201c kamernu scenu, intimu, gde \u0107emo uz pomo\u0107 prigu\u0161enog osvetljenja uspeti da se vratimo nekoliko decenija unazad i sa\u017eivimo se sa sudbinom Ane Frank. Pri\u010da po\u010dinje kada vratar zaklju\u010da pozori\u0161nu dvoranu, gotova je onog trenutka kada na\u0161e junakinje vi\u0161e nema, a mi smo prinu\u0111eni da iza\u0111emo na ulicu puni utisaka i pitanja. Jo\u0161 jednom je dokazano koliko je odabir prostora bitan za celokupni utisak, a festival je ovom prilikom, na moju veliku \u017ealost, napravio gre\u0161ku prilikom selekcije ne dozvoliv\u0161i glumcima \u0161aba\u010dkog pozori\u0161ta da zablistaju u punom sjaju.<\/p>\n

Kostimi i scenografija su potpuno svedeni, \u0161to se je u skladu sa prirodom situacije. Na\u0161i junaci nemaju za bolje, a bilo bi suludo i neukusno obla\u010diti ih u skupocene haljine i odela. Ostaje nejasno za\u0161to glumci u drugoj polovini predstave uska\u010du u kostime koji su gotovo identi\u010dni onima koji su nosili na sceni tokom \u010ditave predstave. Gluma\u010dka izvedba je na visokom nivou uzev\u0161i u obzir da je pred njih stavljen izuzetno te\u017eak zadatak \u2013 prelazak iz jednog lika u drugi, pevanje, igra, \u010desta promena emocija, a u slu\u010daju izvo\u0111enja na \u201eInfantu\u201c i borba sa bukom. Poseban utisak svojom energijom i ta\u010dno\u0161\u0107u ostavio je mladi dvojac Milo\u0161 Vojnovi\u0107 – Olivera Guconji\u0107.<\/p>\n

Za sam kraj valja pohvaliti ceo ansambl za hrabrost i istrajnost. Posmatrano sa strane, bez previ\u0161e udubljivanja i analiziranja, Dnevnik Ane Frank mo\u017ee da deluje kao sasvim jednostavan projekat. Naprotiv. Iskreno verujem da je inteligentna Milena Bogavac znala u kakvu spisateljsku avanturu se upu\u0161ta. Pred sobom je imala dnevni\u010dki zapis \u2013 intimnu isposvest zbunjene devoj\u010dice koja je \u017eeljna \u017eivota, a prinu\u0111ene je da se sedi i \u010deka. Dnevnik nosi li\u010dni pe\u010dat utisnut u svaku stranicu, senzibilitet koji ne sme da se ugu\u0161i, on u sebi nema razigrane i razra\u0111ene karaktere, radnja je strogo lokalizovana, a informacije se iznose taksativno. I ono najbitnije \u0161to ne smemo da smetnemo sa uma \u2013 dnevnik je da se \u010dita, a ne gleda. \u201eDnevnik Ane Frank\u201c nema potencijala za scenu, a katastrofa je izbegnuta zahvaljuju\u0107i gluma\u010dkoj ve\u0161tini i iskrenom odnosu prema knji\u017eevnom predlo\u0161ku.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

[…]<\/p>\n","protected":false},"author":649586,"featured_media":3391,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[38],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/infant.rs/infant21\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3390"}],"collection":[{"href":"https:\/\/infant.rs/infant21\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/infant.rs/infant21\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/infant.rs/infant21\/wp-json\/wp\/v2\/users\/649586"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/infant.rs/infant21\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3390"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/infant.rs/infant21\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3390\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/infant.rs/infant21\/wp-json\/wp\/v2\/media\/3391"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/infant.rs/infant21\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3390"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/infant.rs/infant21\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3390"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/infant.rs/infant21\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3390"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}