ПРОГРАМ / ИСТОРИЈАТ / АРХИВА / ИЗДАВАШТВО / СПОНЗОРИ / БИЛТЕН / КОНТАКТ / НАГРАДЕ
Моно опера
ДНЕВНИК ЈЕДНОГ ЛУДАКА
Moving Music Theatre Битола, Македонија
У сарадњи са Центром за културу – Битола, Македонија

По мотивима приповетке Николаја Васиљевича Гогоља

Музика, сценографија и режија: Марјан Нећак
Изводи: Озрен Грабарић
Видео: Марин Лукановић

Сарадници:
Др Изабела Филов, психијатар
Оливера Макаријевска, историчарка уметности
Елена Китановска Ристовска, преводилац
Јулијана Лукић, лекторка за енглески језик
Мартина Перкушић, цртеж, дизајн програма
Гес, Илија Јанкуловски, сценографија и реквизита

Најбољи глумац, 23. међународни фестивал малих сцена, Ријека 2016.
Најбоља глазба, 23. међународни фестивал малих сцена, Ријека 2016.
Награда „Медитеран” за најбољу глумачку изведбу, 23. међународни фестивал малих сцена, Ријека 2016.
Награда публике, 18. међународни фестивал монодраме, Битола 2016.

Трајање: 60 минута
Језици извођења: енглески и шпански



Дневник једног лудака Н. В. Гогоља сматра се једном од првих детаљних евиденција шизофреније, забележене много пре него што је болест призната и добила име у медицинској пракси. Међутим, Гогољева приповетка не анализира болест у медицинском смислу, већ доводи у питање свет у коме се појединац бори за смисао свог идентитета и друштвени статус. Гогољ, на луцидан начин - кроз Попришкинову болест, говори о болести друштва и подсећа нас да смо сви ми у некој врсти сукоба са реалношћу. Која реалност је реалнија? Она о којој читамо у новинама, она коју опажамо у нашој непосредној близини или она у нама?

Спонтаност је кључни сегмент када почнете да стварате. То је био начин на који смо створили ову моно оперу која укључује различите музичке стилове, али и даље прати путању класичног музиког дела - Опере... на почетку у виду Увертире и врло брзо прелазећи у Симфонију менталног, духовног и емотивног стања главног јунака. Његово заточеништво у себи, његова неспособност и његове половичне реченице које је компоновао Гогољ, без обзира на успешност глумачке интерпретације, не би звучали тако снажно и задивљујуће без музике. Музика је као вода. Док пловимо по њој, пијемо је и бранимо се од ње, увијени смо у јединствену акустичну одору које нисмо ни свесни.
Марјан Нећак

Moving Music Theatre (ММТ) производи савремену музику за извођачке уметности (позориште и плес), савремене форме опере и музичке и позоришне експерименталне представе. За многе извођаче, певаче, музичаре, редитеље, кореографе и визуелне уметнике, ММТ постаје лабораторија за истраживање идеја и развој иновативних извођачких пракси кроз призму музичког позоришта. ММТ такође делује у сфери филма, визуелних уметности и мултимедије, као и у сфери образовања.

„Моно опера коју изводи Озрен Грабарић најбоља је представа ове јесени у Загребу. Невероватна је лакоћа с којом се композитор и редитељ Марјан Нећак поиграва са Гогољевим идејама. (...) На крају, остаје сумња да ли је Попришкин тај који губи разум или је свет изгубио разум, док се укупно лудило у овој сјајној представи пројектује директно у главу сваког гледаоца понаособ.“
Миа Митровић, 24експрес, Хрватска

„Рећи да су Грабарићево извођење и његова вокална интерпретација изузетне психоделичне музике Марјана Нећака врло детаљно простудирани, било би потцењивање. Они су не само тајанствени и дубоки, већ се врло дискретно појачавају све до кулминације. (...) Нећак води лудака као савршеног и колористичног јунака до ивице лудила и мали корак би био довољан да се прекорачи линија и падне у понор из којег нема повратка.“
Тодор Кузманов, Радио Скопље, Македонија

„Грабарић је велики мајстор сценске градације и кулминације, само да би свео свој израз у ниже, мирније сфере, и то исто изнова и изнова. Чинећи тако, он савршено следи Нећакове музичке и просторне идеје, док се Лукановићев видео рад подудара и са једним и са другим, стварајући тако јединствени ритам. (...) Начин на који то Озрен Грабарић представља просто је немогуће описати речима. Мора се видети и чути, осетити и бризнути у плач због сваког одбаченог, прогањаног, пониженог и кињеног људског бића, од почетка времена све до краја света.“     
Дарко Гашпаровић, kazaliste.hr