Reditelj
i dramaturg: Paskal Spengler Igraju: Kristian Al-Droubi, Vladislav Ćurčin,
Valentina Sekereš, Žan Benoa Leridje Kada imamo samo reči,
pokušaj da se dotakne onaj koji mi je sličan i koji može da me čuje, ponekad/suviše
često je obmana, čin očajanja. Alhemija reči, igra rečima nije dovoljna, nikada
nije ni bila. Šta bi onda značila strahovita ontološka provalija između bića,
između polova. Sara Kejn govori birajući jezik pozorišta. Ona koristi metaforu
nasilja da bi bolje evocirala naše strašne nedostatke. Njeno pozorište želi da
bude pozorište ekstrema jer se samo kroz ekstrem prepoznaje istina ljudskog bića.
Predstava "Inicijali SK", zamišljena kao putanja, poziva publiku da
uđe u poetsko i dramaturško sanjarenje oko dela Sare Kejn. Taj prvi pristup Sari
Kejn je konstruisan kao tkanje eha, fragmenata, izrađeno od citata iz njenih dela,
intervjua koje je davala, autora - Frensis Ford Kopola, Hajner Miler, Viljem Šekspir,
Semjuel Beket, Bertolt Breht, Antonen Arto, Pjer Paolo Pazolini - i to u nameri
da se bolje razume njeno pozorište ukazujući na sve srodnosti iz kojih se ono
hrani. U svojim tekstovima Sara Kejn izvikuje užas našeg obezglavljenog sveta:
nedostatak ljubavi, silovanje, smrt, seks, psihička i moralna mučenja i druge
neizrecive strahote. Kako okarakterisati njeno pozorište? Sara Kejn nam ostavlja
jedno sumračno i brutalno delo, retko (neobično) zbog snage slika koje prenosi
njeno delo. Ona je radikalna u svom umetničkom angažovanju. Njeno pisanje je izuzetno
politično, krajnje jasno, velikog emotivnog naboja, bez stilskih efekata. Njen
jezik je direktan, probada pravo u srce. Ona je nasilna zbog lucidnosti pogleda
kojim posmatra svoje savremenike i svet koji je okružuje. Njen humor je crn. Kejnova
uznemirava. Ona je posebna, bestidna i uzvišena. Ona potresa. Ona postavlja pitanje.
Njeno pozorište je surovo, provokativno i subverzivno, jer je lucidan prikaz jednog
opustošenog čovečanstva, percepcija jednog sveta u raspadanju, bes pred varvarstvom
koje se ponekad odigrava u međuljudskim odnosima. Predstava "Inicijali SK"
se približava sa mnogo nežnosti i pažnje onoj koja je svojom senzibilnošću tražila
svoj jezik i kroz njega svoj odnos sa svetom. Collectif
de Theatre Les Foirades :: Le Collectif
de Théâtre Les Foirades osnovala je grupa umetnika 1988. godine. Njegova svrha
je istraživanje novih, savremenih dramaturgija, uspostavljanje jedne prakse koja
će vratiti pozorištu odlučujuće mesto u sadašnjem svetu i obnoviti veze sa publikom.
Motiv za osnivanje Le Collectif (zajednica) leži u želji da se izađe iz hijerarhije
koja glorifikuje reditelja i da svaki član koji učestvuje u pozorišnom stvaranju
bude jednako odgovoran u zajedničkom delu u kome su svi učesnici koautori. Naziv
"Les Foirades" upućuje na Samjuela Beketa "Pour en finir encore
et autres foirades" koji razmatra pogrešivost jezika i disjunkciju između
Dire (reći) i Faire (raditi). Za Les Foirades scenski jezik je osnovno, kritičko
oruđe za građenje jedne vidljive (fizičke) alternative naspram smrti individualne
misli koju je absorbovala jedinstvena i nivelišuća misao aktuelnog sveta. Protiv
teorijskog, a za jedno konkretno, politično pozorište. Le Collectif de Théâtre
Les Foirades ne postavlja na scenu tekst kao objekat sam po sebi, već često razvija
čitavu putanju oko piščevog univerzuma istražujući uticaje koji ga okružuju i
uticaj koji sam pisac ima na svoje vreme. www.foraides.org Human
Teatar :: Human Teatar je nezavisna
pozorišna trupa osnovana 2000. godine. Danas, trupa broji sedam članova, sedam
nezavisnih umetnika okupljenih oko ideje spajanja njihovog sopstvenog životnog
iskustva sa pozorišnim jezikom kao osnovnom formom izražavanja. Učestvovanje u
međunarodnom projektu je za Human Teatar prilika da se približe pozorišnim i umetničkim
tokovima nakon brojnih godina embarga. "Stanje kulture u našoj zemlji je
skoro obeshrabrujuće tako da je svaka prilika za obrazovanjem i sticanjem iskustva
više nego dobrodošla". Saradnja sa Paskal Spengler, rediteljem i umetničkim
direktorom pozorišne trupe Les Foirades koja deluju u Strazburu već petnaest godina,
kao i mogućnost kontakata sa evropskim umetnicima za Human Teatar predstavlja
ohrabrenje u njegovom budućem radu. | u
saradnji sa |
|