..8..INTERNACIONALNI FESTIVAL ALTERNATIVNOG I NOVOG TEATRA - NOVI SAD.2002.
NAZAD NA OSNOVNU STRANICU > > >
 

U T O R A K,  2. jul - NS INFANT
23:00..Kamerna scena SNP-a

Portal Teatar: JELIZAVETA BAM.(Novi Sad)
Po tekstu Danila Harmsa

Režija: Radoje Čupić

Uloge:
Jelizaveta Bam: Draginja Voganjac
Ivana Ivanovna: Ivana V. Jovanović
Petar Nikolajevič: Nenad Pećinar
Mamica: Lidija Stevanović
Tatica: Ratko Radivojević

Kostimograf: Marina Sremac
Kompozitor: Miloš Jovanović
Dizajn scene: Radoje Čupić

Majstor svetla: Seleši Ladislav i Stipan Petreš
Majstor tona: Robert Majoroš i Ninoslav Vranić
Organizator: Jelena Čupić
Inpicijent i sufler: Ivana Todorović
Izrada dekora: Slobodan Marić

..............................................................................................................
Jelizaveta Bam je drama o žrtvi. Šta se dešava u glavi onoga koji više nema kud? Ovde je u pitanju mlada žena kojoj predstavnici vlasti upadaju u stan i žele da je odvedu i ubiju. Ono što mi posmatramo pedesetak minuta, koliko traje predstava, su slike, uhvaćene misli koje njoj prolete kroz glavu trenutak pre nego što je ubiju. Iz njih, kao kad se slaže mozaik, možemo naslutiti ko je ta devojka koja više neće živeti. 
..Reč reditelja:
 

...........Pobeći! Ali gde?
...........Jedino mesto gde žrtva, napuštena od svih,
...........može da se sakrije
...........je sopstveni um.
...........Ceo život – kratka uteha.
...........Kao poslednja želja.
...........Samo sanjati.

Prvi projekat koji smo ostvarili je "Otvarač" Viktora Lanua, koji je odigran i na festivalima "Pozorišni maraton" u Somboru u junu 2000.g. i "EXIT" u Novom Sadu 2000.g. 
- Jelizaveta Bam je premijerno izvedena 24. avgusta 2001.g u Novosadskom Pozorištu / Újvidéki Színház-u i zatim se redovno igra 1-2 puta mesečno. Gostovala je u Narodnom pozorištu Beograd (na sceni "Raša Plaović") i Narodnom pozorištu u Somboru. Od aprila 2002. Jelizaveta Bam se igra na kamernoj sceni Srpskog narodnog pozorišta. Pozvana je i na festival "Teatro delle Diversita" u Mondragoneu, Italija. 
- 23. decembra, Portal teatar je imao premijeru "Dies irae" Žanine Mirčevske, u režiji Ljuboslava Majere koja se sad redovno igra u Kulturnom centru Novog Sada. 
- U maju ove godine je počeo rad na predstavi “Otelo”, V. Šekspira, u režiji Olivere Đorđević. Premijera se očekuje sredinom jula 2002.g.
Danil Ivanovič Harms
(1906.-1942, pravo ime mu je bilo Juvačov)
Harms je pripadao grupi oberiuta i Maršakovom krugu dečjih pisaca. Njegove dečje pesme razvijaju tradiciju izvrnutog sveta poezije engleskog dečjeg folklora, limerika i tekstova Čukovskog, i spadaju u novu rusku klasiku.
Njegove drame predstavljaju prethodnicu teatra apsurda, nastale kao parodija na idealizam klasične poruke sa scene (Jelizaveta Bam) i na tradicionalnu istorijsku tematiku ("Komedija grada Petersburga").
Danil Harms je svoj život završio slično kao njegov lik, Jelizaveta. Umro je u zatvoru pod nedovoljno jasnim okolnostima.
Harms je represovan 1941. a rehabilitovan posle 1956.


PRIVID ZDRAVOG SMISLA
... Radoje Čupić u svojoj postavci ovog komada, pokušava da u igri u kojoj se, i pored obilja nasilja, ne postavljaju egzistencijalna pitanja niti se pak potcrtavaju kakvi moralnoetički problemi (što je u potpunom dosluhu sa Harmsom) pronađe pomenuti privid zdravog smisla i učini ga bezmalo groteskno transparentnim, oslanjajući se mudro na naše specifično kafkijansko iskustvo življenja u poslednjih desetak godina. I to mu, posebno u prvom delu, u priličnoj meri i uspeva. Komunikacijski kanali sa predstavom, u stvari, besprekorno rade na talasu prepoznavanja životnih situacija, koje su ogoljene, u suštini svedene na nivo besmislenog, a naravno "olakšane" duhovitim postupkom parodiranja istih... 
...Željko Hubač, DANAS, 30.08.2001.

SANJATI, MOŽDA SE PROBUDITI
... Radoje Čupić, kao reditelj, uz ekipu vrsnih glumaca, uspostavlja apartan odnos pokreta, reči i smisla na obezličenom, a opet simbolikom nabijenom, prostoru crne kutije...
... Ova predstava o besmislenom stradanju, odbrani i smrti Jelizavete Bam, ima, pri tom, duhovitih i inventivnih scenskih rešenja (spajanje/udvajanje likova, scena dvoboja, "nestanak" i pojavljivanje aktera "iz zida") i emanira veliku glumačku energiju, maštu i bogatstvo glumačkih sredstava...
...Darinka Nikolić, DNEVNIK, 31.08.2001.


PORTAL TEATAR......http://www.portaltheatre.org.yu/

Kulturni Centar Novog Sada